Ute i hagen

Publicerat: 2012-01-22 | 20:26:30

Många håller inte med mig alls nu, men jag tycker det iprincip är djurplågeri att låta hästen gå ute i hagen 2-3h/dag och stå i små rutor som dom inte kan göra ett skit i.
En häst ska få vara häst, umgås med sina kompisar och leka och busa i hagen.
Kan endå förstå att vissa inte vill att hästar ska gå ihop pga. av skaderisk, men jag tycker inte att det är rätt. Bara ett par kompisar gör sååå mycket för hästen.
Och att hästen ska stå i en liten ruta - PATETISKT. Folk skyller på att hästen inte ska bli skadad - men för tusan det är en HÄST!
Och ofta dom som låter dom vara ute ngn timma per dag i små rutor skyller på att det inte finns mark för så många hästar, men ha inte så många hästar då?!

Våra hästar går ston för sig och valacker för sig (6 ston och 4 valacker i dagsläget). De släpps ut vid 8- halv 9 på morgonen och nu under vinterhalvåret är dom ute till 5-6 och på vår/sommaren till 10-11 på kvällen. Sen beror det ju på väder, är det storm så klart dom få gå in tidigare o är det sol är dom ute längre.
Våra hästar kan galoppera o leka med varandra i hagarna - viktigt!
Och att man inte kan fodra i hagarna??? Våra hästar får 2 mål hö i hagen och det funkar prima.

Med våra hästar menar jag ju självklart dom som står i stallet, jag äger ju Nobless men i detta perspektivet blir det ju "våra hästar"


På somrarna går alla tillsammans








Vad tycker du?

Ingen kopiering från min blogg är tillåten!
Postat av: Anna

Många hästar från holland, Tyskland mfl har aldrig någonsin gått ute . Dom är inte vana och klarar inte av att gå i en geggig kuperad hage utan måste stå i en mindre torr hage för att inte få mugg, strålröta osv. Bara omställningen att överhuvudtaget inte stå inne hela dagarna är extremt stor och man måste börja någonstans. Släpper du ut dessa hästar i större hagar skadar de sig direkt för dom har inte koll på benen. En häst som är värd flera hundra tusen kan man inte ta risken att den skadar sig allvarligt i hagen. Tycker inte det är fel att ta in hästarna efter några timmar om de ändå står o trycker vid grinden och vill in. För de hästar som klarar av det och framförallt för unghästar r det ju jättebra om de kan gå i en större hage med sina kompisar.

2012-01-23 | 08:59:25

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!
Här nedanför kan du skriva din kommentar.Jag har inte satt en "spärr" där jag godkänner kommentarer innan de publiceras, det betyder att din kommentrar kommer synas med engång. Du har alltså ett ansvar att se till att du inte skriver taskiga saker. Men det betyder inte att du inte får berätta din åsikt om du känner att något av de jag skriver känns fel. Annars får du kommentera HUR mycket du vill! :D




Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback