Upplägg av ridningen

Publicerat: 2012-01-05 | 18:16:57

Jag tycker att variation är oerhört viktigt och Nobless går aldrig mer än 2 dagar i raden på banan om det inte är nödfall (storm, blixthalka m.m.). När hon är fullgång får hon alltid en vilodag i veckan, nu under igångsättningen varieras den mellan vila helt och promenad. Hoppning/markarbete/bommar skall ett pass i veckan bestå av. Då var det bara två pass kvar, ett av dom rider jag för min dressyrtränare och den andra trimmar jag dressyr hemma. 
Jag har ju olika mål och syften med varje pass och ibland när jag rider kör jag ju massa trimmning medan andra gånger rider jag bara ut och busar, eller klättrar osv. 
Även hopp/bomövningar är ju alltid ngn dressyrgrund med syfte/uppbyggnad osv.

Jag tror att ryttare som rider mer varierat får en häst som tycker livet är roligare om man säger så.  Många säger att deras hästar är galna när dom rider ut och att det är därför dom inte rider ut, men en häst som har gått i paddock/manege en månad i sträck vad konstigt att dom tycker att det är kul att komma ut...


Varje ridpass börjar jag med minst 10 min skritt på lång tygel (detta klockar jag). Sen kortar jag upp henne, skrittarbete, skänkelvikningar, skolor m.m. Sen travar jag fram henne under lättridning, på spåret och volter och är noga med att hon går fram för skänkeln m.m. Sen beroende på vad det är för pass gör jag ju olika. Men ex. dressyr så efter framtravningen, sitter jag ned och värmer upp henne ännu mer med volter, skolor m.m. Känner vad som behöver jobbas med under passet och när jag är hyffsat nöjd med det går jag över till galoppen. När hon är i fullgång brukar jag jobba med den förvända och ibland byten under galopparbeterna men just nu över jag mest fattningar, rakriktning (då bakdelen oftast åker in) m.m. Efter det trimmar jag en stund till nedsittande och nu brukar hon vara mycket finare än innan galoppen. Jag avslutar med lättridning en liten stund, försöker undvika att rida henne i den mer djupare formen då hon gärna själv tar till med det och har fått upp formen grymt nu. Men oftast något lägre form under avtravningen. Sen skrittar jag henne en stund samlat. Sen långa tyglar minst 10 min (klockas).
Mina pass brukar bli iprincip exakt 1h, vilket både jag och Nobless tycker är lagom (idag blev det ex. 1h & 1 minut, igår 59 minuter. haha)


Klappar duktig ponny efter att ha hoppat.

Ingen kopiering från min blogg är tillåten!
Postat av: Matilda

Gud vilken fin blogg! :D

2012-01-05 | 19:03:57
URL: http://nashrise.blogg.se/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!
Här nedanför kan du skriva din kommentar.Jag har inte satt en "spärr" där jag godkänner kommentarer innan de publiceras, det betyder att din kommentrar kommer synas med engång. Du har alltså ett ansvar att se till att du inte skriver taskiga saker. Men det betyder inte att du inte får berätta din åsikt om du känner att något av de jag skriver känns fel. Annars får du kommentera HUR mycket du vill! :D




Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback